2011.05.11: Generalforsamling 2011 og Vintage 2007

Årets generalforsamling og derefter smagning af nyeste vintage år; 2007. De nye bestyrelse (genvalgt fra 2010) mødes igen d. 11/5 2011, og herefter vil der følge en kommentar til årets generalforsamling. Herunder resultaterne fra vintage 2007 smagningen.

Hvert vintageårgang er unik, og derfor et det naturligvis svært at sammenligne årgang 2007 med andre vintageårgange endnu. De enkelte huse kan havde haft store forskelle i løbet af produktionsåret, f.eks. klima og høst. De mange forskellige druetyper har lige så mange forskelle evner til at klare de klimatiske udfordringer som Duoro dalen kan præsterer.

Men allerede inden druerne var høstet, kunne man hører rygter om at; “Årgang 2007 bliver stort, det hele tegner perfekt!”. Man startede hele sæsonen med en meget våd vinter, så vandlagrene endelig kunne fyldes igen, en relativ kølig sommer. Og op til høsten i september havde man en 2-3 ugers periode hvor temperaturen kom op i nærheden af 35-38 C. Gode betingelser for druerne til at få modnet, produceret sukker og koncentreret smag.

Traditionen tro, er klubbens nye vintage årgangssmagning en horisontalsmagning, hvor vi forsøger at præsenterer så mange hus som muligt. Vi foretog smagningen blindt, så rækkefølgen af de enkelte vine blev først “afsløret” efter stemmeafgivelsen. At drikke så unge vine, er også noget af en udfordring for smagløgene, men vi gik til opgaven med store forventninger.

De klassiske store huse kommer fint med, men særligt træder Pocas frem i bedømmelsen. Aftens vinder, tæt fuldt af Noval og Graham’s.

Her er et link til en mere fyldig beskrivelse af årgang 2007.

[:]